De Bruenaars zien zo dat het ons daadwerkelijk interesseert

Oerdegelijke zwarte Gazelle fietsen, met een ‘Bru-kratje’ achterop, daarop verplaatsten tien raadsleden en twee wethouders zich vorige week door Bruinisse, op uitnodiging van de Dorpsraad. Doel was alle knelpunten die in de afgelopen weken aangegeven zijn door de Bruenaren te bezoeken.

BRUINISSE – Halverwege de tocht, op het Kerkplein, een ludieke actie, met een tent als ‘tijdelijk gezondheidscentrum’, om aandacht te vragen voor het feit dat huisarts Reinier van der Valk per 1 januari weg moet uit de praktijk aan de Dorpsweg. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk een medisch centrum naast de voormalige Rabobank verrijst, met fysiotherapie, logopediste, wijkzorg en consultatiebureau, maar de planning daarvoor heeft vertraging opgelopen. Dat knelpunt werd alvast opgelost; Van der Valk kan als tijdelijke oplossing de praktijk in Bruinisse vanaf oktober voortzetten in de voormalige Rabobank. Medio volgend jaar is dan het nog te realiseren gezondheidscentrum, naast de vroegere Rabobank, naar alle waarschijnlijkheid klaar. Uiteindelijk zal het bankgebouw dan gesloopt worden, om plaats te maken voor de bibliotheek.
De uitnodiging voor het ‘werkbezoek’ vond plaats na afloop van de raadsvergadering op 31 maart, op uitnodiging van een tiental Bruenaren op de publieke tribune. “Het is heel goed om hier ook daadwerkelijk te fietsen”, stelt gemeenteraadslid Marleen van Kooten (CDA) vast. “Zo zien de inwoners dat het ons daadwerkelijk interesseert en weten mensen zich gehoord.” De actie van de dorpsraad om alle klachten te bundelen kwam tot stand nadat Marja Maaskant van de dorpsraad vond dat er wel erg veel klachten langskwamen op de Facebookpagina ‘Bruenaars onder elkaar.’ “Dat mopperen moet je serieus nemen”, legt Marleen van Kooten uit. “Achter elke klacht zit een verborgen wens namelijk.” Een aantal van de klachten en wensen is al in kaart gebracht, maar niet alle wensen zijn zomaar te realiseren. “Geld steken in het oplappen van de bestrating is niet zinvol als we op bouwplannen wachten”, verklaart beleidsmedewerker Jan Dalebouw van de gemeente. “Maar als we het kunnen oplossen, dan doen we dat.”

Bron: http://www.onseilandschouwen.nl/